پشتیبانی فیلمازون : -

خواص و فواید روغن گاوی یا روغن محلی (ساری یاغ)

4 1399/12/25

روغن گاوی محلی یا ساری یاغ از جمله بهترین روغن های موجود در بازار بوده و خواص و فواید بسیار زیادی دارد. در این مقاله سعی کرده ایم ابتدا توضیحات مختصری در مورد روغن گاوی و سپس به بررسی خواص و فواید روغن گاوی و تاثیرات در درمان برخی بیماری ها بپردازیم. همانطور که می دانید شد خواص روغن حیوانی گاوی در طب کهن اسلامی بسیار زیاد است ولی بخشی از را در این مقاله بررسی خواهید کرد. امیدواریم با مطالعه این مقاله با فواید روغن گاوی آشنا شده و آن را در برنامه غذایی و سپس به خرید روغن گاوی اقدام کنید.


روغن گاوی که اصطلاحاً به آن روغن حیوانی، روغن گاوی و یا بخاطر زرد رنگ بودن آن به روغن زرد نیز معروف بوده و از آنجایی که روغنی خالص است و هیچ گونه روغن‌های هیدروژنه در آن وجود ندارد و شامل چربی‌های ترانس دار هم نیست، باید آن را در آشپزخانه خود داشت. روغن حیوانی دارای فواید و خواص فراوانی است که از فواید آن می توان به تقویت سیستم ایمنی، خواص ضدسرطانی، درمان سوختگی، تقویت چشم و فواید آن برای پوست اشاره کرد. یکی از خوراکی‌های مفیدی که امروزه در آشپزی مدرن کمتر دیده می‌شود، روغن زرد گاوی است که محتوی ویتامین های محلول در چربی است. روغن گاوی سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ و ویتامین A است، همچنین به سلامت گوارش، کاهش التهاب مفاصل و سلامت پوست کمک می‌کند. به نظر اغلب متخصصان طب سنتی بهترین روغن خوراکی، روغن حیوانی یا روغن کرمانشاهی است. چراکه این روغن نقش بسزایی در سلامتی، استقامت و توان بدنی، شادابی و شفافیت پوست دارد.

یک محقق طب ایرانی اسلامی می گفت: هر کسی که می‌خواهد قلب سالم و عمر طولانی داشته باشد، روغن حیوانی مصرف کند؛ در آینده با وجود روغنهای صنعتی موجود در بازار، افراد بالای ۶۰ سال را بین خودمان نخواهیم داشت.

بیشتر روغن‌های پخت‌وپز با نقطه دود بالا مانند روغن کانولا، روغن بادام زمینی، روغن ذرت و روغن سویا معمولا از لحاظ ژنتیکی اصلاح شده‌اند و اغلب به طور جزئی هیدروژنه می‌شوند تا ثبات آن‌ها افزایش یابد، بنابراین برای پخت‌وپز توصیه نمی‌شوند. اما روغن گاوی با نقطه دود بالا به دلیل طبیعی بودنش هیدروژنه نمی‌شود بنابراین برای پخت‌وپز و سرخ کردن بسیار مفید است.

روغن حیوانی گاوی از چربی شیر گاو به دست می آید ، روغن گاوی شبیه کره حیوانی است که مقدار چربی آن از 0.2 تا 99.8 درصد است. نکته این است که روغن حیوانی گوسفند، کلسترول بالاتری نسبت به روغن حیوانی دارد. این روغن دارای عمر قفسه ای بالایی است و حتی گفته می شود که به مدت یک قرن می تواند بماند. روغن را در زبان عربی سَمن می‌گویند. سمن چربی‌ای است که از شیر حیوانات و یا ماست و دوغ به عمل می‌آورند. از نظر طبیبان طب سنتی بهترین روغن حیوانی کرمانشاهی، روغن زرد گاوی و گوسفند و بز جوان است.

قیمت روغن حیوانی در مقایسه با روغن های دیگر بالا می باشد که دلیل آن طبیعی بودن و تهیه از مواد اولیه گران بها و کیفیت بالای آن است.

 

ویتامین ها و مواد مغذی روغن گاوی

روغن گاو تمام مواد مغذی لازم را همراه با خواص ضد ویروسی, آنتی اکسیدان, ضد قارچی و ضد باکتریایی دارد. روغن گاوی حاوی مقدار زیادی چربی اشباع شده است که تقریباً 7.9 گرم چربی دارد.
درست مانند تمام چربی ها, روغن گاوی به نسبت کالری بالایی دارد; تقریباً یک قاشق سوپ خوری از آن، شامل 112 کالری است. کل مصرف چربی باید بین 25 -30 % کل کالری باشد بنابراین برای فردی با رژیم غذایی 2000 کالری, مصرف چربی ایده آلش بین 56 تا 78 گرم است که چربی اشباع شده نباید بیش از 16 گرم باشد. بدن سالم می تواند چربی خودش را تولید کند اما مصرف کمی روغن اضافی مفید است.
ساری یاغ یا روغن گاوی محلی محتوی مقادیر بالایی از ویتامین‌ A ، ویتامین E و ویتامین D است. بسیاری از افراد چربی را به‌ عنوان بخش ناسالمی از غذا می‌شناسند. اما بدن برای عملکرد مناسب به چربی نیاز دارد. اسیدهای چرب امگا ۳ شکل سالمی از چربی هستند که می‌توان آنها را در روغن حیوانی یافت. علاوه‌بر این «اسیدلینولئیک کونژوگه» و «بوتریک اسید» موجود در روغن حیوانی، فواید بسیاری برای سلامتی دارند. روغن گاوی به طور طبیعی غنی از cla اسید لینولئیک است. CLA باعث بهبود مقاومت انسولین و پتانسیل مبارزه با سرطان می شود. همچنین معتقدند غلظت بالایی از اسید بوتیریک که دارای خواص ضد ویروسی است، می تواند رشد تومورهای سرطانی را مهار کند. 
 

ویژگی های فیزیکی روغن گاوی

روغن گاوی در دمای اتاق بصورت جامد است و رنگی زرد روشن دارد و به دلیل نقطه دود بالا در حدود 250 درجه سانتی گراد مناسب پخت و پز و حتی سرخ کردن است. روغن گاوی اصل دارای عطر و بوی خاصی است که کمتر کسی وابسته آن نیست. روغن گاوی را حتی میتوان جایگزین کره در صبحانه نیز صرف نمایید.

 

خواص و فواید روغن گاوی

روغن گاوی خواص و فواید بسیاری دارد که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم:

  1. یکی از مهم‌ترین فواید روغن گاوی کمک به سلامت پوست است. از گذشته‌های دور از روغن گاوی برای زیبایی پوست استفاده شده است. اسیدهای چرب حیاتی موجود در روغن گاوی موجب تقویت پوست شده و طراوت و نرمی را به آن می‌بخشد. روغن گاوی برای هر پوستی مفید است و به آبرسانی به پوست و سلول‌های آن کمک می‌کند.
     
  2. اگر با کلسترول مشکل دارید, روغن گاوی گزینه سالم تر از کره است چون دارای چربی پایین است.هضمش به همین دلیل آسان تر است. تحقیقات نشان داده است که روغن می تواند کلسترول را در رود کاهش دهد.
     
  3. خواص روغن حیوانی گاوی در افزایش انرژی موثر است. روغن زرد گاوی از دامنه‌ی وسیعی از اسیدهای چرب با زنجیره‌ی کوتاه و متوسط ساخته شده است. این چربی‌ها برای بدن بسیار مفیدند و توسط کبد برای تولید انرژی مورد استفاده قرار می‌گیرند، درحالی‌که بیشتر چربی‌های موجود در غذاها در بدن به بافت چربی تبدیل شده و موجب افزایش وزن می‌شوند. روغن حیوانی می‌تواند انرژی مورد نیاز برای انجام فعالیت‌های روزمره‌ی ورزشکاران و کسانی که سبک زندگی فعالی دارند، فراهم بکند.
     
  4. روغن گاوی یک روغن سالم است که باعث افزایش کلسترول خوب (HDL) و کاهش کلسترول بد خون می‌شود.
     
  5. یکی دیگر از خواص روغن گاوی کاهش حساسیت است. روغن گاوی عاری از شیر یا دوغ است. بنابراین کسانی که بیماری عدم تحمل لاکتوز دارند و نمی‌توانند کره مصرف بکنند، می‌توانند با خیال راحت و بدون نگرانی بابت بروز مشکلات گوارشی روغن حیوانی را مورداستفاده قرار دهند تا از طعم دلپذیر آن لذت ببرند.
     
  6. روغن گاوی تمام مواد مغذی لازم را همراه با خواص ضد ویروسی, آنتی اکسیدان, ضد قارچی و ضد باکتریایی دارد.
     
  7. روغن گاوی یک منبع غنی از اسید بوتیریک است که یک اسید چرب زنجیره کوتاه می باشد. این اسید به یک پاسخ ایمنی متصل می شود که می تواند به کاهش التهاب و بهبود سیستم گوارشی کمک کند. از فواید روغن گاوی نیز به تحریک ترشح اسید معده کمک می کند که به نوبه خود به هضم مناسب غذا کمک هم می کند.
     
  8. بیشتر افراد کره و روغن گاوی را مشابه می‌دانند و تصور می‌کنند هر دوی آنها برای سلامت قلب مضر هستند. درحالی‌که روغن گاوی سرشار از چربی‌های مفیدی است که به سلامت قلب کمک می‌کنند. اسیدهای چرب امگا ۳ می‌توانند سطح کلسترول بد را کاهش دهد و کیفیت چربی مصرفی‌تان را افزایش بدهد.
     
  9. از خواص روغن گاوی میتوان به نقش مهم آن در عملکرد تقویت سیستم ایمنی بدن و تامین ویتامین‌های ضروری نظیر ویتامین a،d، e و k، تامین انرژی ضروری جهت انجام عملکردهای حیاتی و عملکرد سیستم ایمنی قلب، مغز و استخوان ایفا می‌کند و دارای خواص ضد سرطانی و ضد التهابی است.
     
  10. کره از شیر ساخته می شود. کازئین که پروتیین اصلی شیر است در مقادیر بسیار کمی در روغن گاوی موجود است. هم چنین لاکتوز بسیار کمی دارد. بنابراین اگر لاکتوز یا کازئین را نمی توانید تحمل کنید، لازم نیست نگران باشید چون روغن گاوی هیچ واکنش منفی را ایجاد نمی کند.

 

نظرات خود را در ارتباط با این محصول با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت نظر باید به حساب کاربری خود ورود نمایید

نظرات کاربران